onsdag 10. desember 2014

Jul i rekkehuset

Med årene har jeg lært meg å stresse mye mindre, 
med vasking og baking til jul.

Føler jeg har funnet en fin balanse 
mellom "business and pleasure".
På den ene siden litt vasking og baking,
på den andre siden det å skape juleinteriøret!
Ikke noe i tvil om hva jeg liker best!
I år har jeg en hvit jul i huset.

Fra den forrige boligen vår
har jeg bevart 10 lengder (!)
av gardinene som hovedsakelig er røde.
Disse ble kjøpt i de fargeglade 90-årene.
De er litt mektige...

Har forsøkt å snike med unna disse gardinene i år.
Imidlertid forstår  jeg utifra utsagn
fra andre i husholdningen...
at de røde er et savn. 
Så da spørs det da. 

Selv har jeg holdt ganske godt fast 
på enkelte av mine egne juletradisjoner.
Blant annet må det være ribbe til julemiddag med
riskrem og gjemt mandel til dessert.
For ikke å glemme 1. juledags brønsj!



Levende lys og dekorerte lysfat er koselig, også i julen.
Bambien og soppene fra Kremmerhuset,
et lykkelig kjøp for min del, 
så disse følger med inn i julen.



På terrassen er det pyntet enkelt med lykter, granbar og kongler

Lyktene plasseres slik at de kan sees fra spisebordet.
Nytt av året er stearinlysene med fjernstyring!
Utrolig praktisk.





Jul er deilig og jeg får nesten litt dårlig samvittighet,
fordi jeg føler meg så heldig 
som har feiret så mange fine julekvelder.

******
Før jul blir det et innlegg til og da spørs det om stuen
er med de hvite eller de røde gardinene....

Uansett så ønsker jeg deg, en forsatt fin adventstid. :-)

12 kommentarer:

  1. Rart det der med tradisjoner. Så jeg skjønner det der med julegardinene. Barna dine er oppvokst med det og synes sikkert det er en del av jula. Man kan jo bli lei en ting sjøl, men så har andre sterke meninger om det motsatte, så det blir spennende å høre om "a mor" må gi tapt her. He he. Koselig stemning er det i allefall hos deg. Og for å si det sånn, så skjønner jeg deg veldig godt angående røde gardiner av det litt voldsomme slaget, hadde nok forsøkt å bryte tradisjonen her også.... Men i så måte så varer jo ikke jula helt til påske, så man overlever sikkert noen få uker med de røde også. Hi hi.
    Mange klemmer fra Marit

    SvarSlett
  2. Koselig med juletradisjoner - min tradisjon er at en jul aldri er lik en annen. Jeg har noen ting som MÅ frem hvert år, som f.eks. julekrybben, men utover det blir det ofte sånn det faller seg. Julegardinene på kjøkkenet har jeg prøvd å bytte en gang, men ble møtt med høylytte protester fra stor og små. ;-) Jeg har hatt rød jul, hvit jul, jul full av gull og sølv og jul med naturelementer. Jeg husker at ungene var like spent hvert år når de var små - for de visste jo aldri hva modern hadde funnet på denne gangen. :-) Det viktigste er jo at dere føler roen senke seg og at dere koser dere uansett farger. ;-)
    Uansett gjør du det vakkert og stemningsfullt rundt deg!
    Ønsker deg en fin dag!
    Klem, Marianne.

    SvarSlett
  3. Så utrolig koselig du har pyntet. Jeg sniker meg også unna røde gardiner, og heldigvis er det ingen som har etterlyst dem heller.

    Stor klem

    Lottemora

    SvarSlett
  4. Det er koselig med noen tradisjoner, men jeg er også litt der at når det gjelder pynting så liker jeg å prøve litt forskjellig - smaken forandrer seg jo ofte her i gården i hvert fall! ☺️ Den smaken som der i mot aldri, tror jeg, forandrer seg er julemiddagen - her er det også ribbe. Hadde blitt en noe annerledes jul med annen mat gitt ;)

    Jeg har prøvd meg på noen beige gardiner med rødt broderi på i år, fornøyd så langt altså :) du har pyntet utrolig koselig til jul. Hvitt, rent og hjemmekoselig - kjempe koselig har du det �� så smart med fjernstyrte lys da! Sikkert koselig å se ut om kvelden.

    Ha en fortsatt god førjulsuke, kjære deg.

    Klem, Line. ☺️

    SvarSlett
  5. Alltid koselig hos deg Merete - uansett årstid <3

    Blir spennede om barna dine får opp de røde gardinene eller ei....
    Her har det ikke vært røde julegardiner siden 1999 - så barna i huset
    har nok fått sjokk om det plutselig var røde gardiner oppe ei jul ;))

    Var innom Europris en dag sammen med datteren min - da kjøpte jeg mintgrønne servietter som jeg skal ha i januar - da ble hun stum - så kom det: dette var ikke typisk deg mamma...:0)

    En nydelig dag ønskers deg fra meg<3

    Klem, Gerd Kr.

    SvarSlett
  6. Hi dear friend !! Muy bonito tu comedor !!!deseo que tengas un bendecido fin de semana
    Cariños

    SvarSlett
  7. Kjempeflott pyntet til jul hos deg, Merete! Jeg er veldig glad i rødt og hvitt...det blir fint med både hvite og røde gardiner hos deg...har en følelse av at de røde kommer opp..hihih...Jeg har hatt hvite gardiner året rundt, men i år er de mer lattefarget...litt uvant med den fargen til jul må jeg si. Koselig ute på terrassen din med lyktene:)

    Ha en flott helg!
    Klem fra Jorunn

    SvarSlett
  8. Det blir jo spennende å følge med på gardinføljetongen. Noen er litt mer opptatt av rød jul enn andre, og det virker som mange mannfolk er veldig tradisjonell når det kommer til jul. For ikke så snakke om unger, som selvsagt vil at alt skal være slik det alltid har vært. Der kjenner jeg meg jo igjen...

    Fint hadde du det i alle fall! (",)

    SvarSlett
  9. så fint du har pynta
    har så vitt funnet frem litt jeg også
    ønsker deg en fin førjuls tid
    i din koselige heim
    klem Eli:)

    SvarSlett
  10. Ja jeg er så enig med deg Merete - julen er synonymt med tradisjoner for meg også,visse ting kan ikke forandres rett og slett!!! Samtidig som jeg gjerne vil skape egne tradisjoner med våre barn,bygd på mine egne!
    Nydelige stemingsbilder ra det koselige hjemmet ditt,- huff jeg har vært så sløv på bloggingen siste tiden men det har sine grunner,nå var det bare luksus leverpostei å sette seg ned å ta seg en god runde innom favorittene av kjekke bloggedamer!Sklle selvfølgelig ha gjort noe helt annet,men det tar vi en annen dag hihi!

    Håper du nyter denne fine tiden mot jul (og ikke stresser som meg;)

    Toveklem .)

    SvarSlett
  11. Er så heldig og ha fått oppleve førjulstiden i rekkehuset-akkurat nå er det en hvit verden-med masse levende lys og peisild,pepperkakelukt over hele huset og valser rundt i julepysj til langt på dag-den gode julefølelsen er apsolutt til stede----

    SvarSlett
  12. Skikkelig koselig julehus du har:-)
    Rødt eller hvitt, jula skal nytes:-)

    Ha en strålende 4. søndag i advent.

    klem Camilla

    SvarSlett

Du skal vite at jeg er veldig takknemlig for kommentarer på innleggene mine :-)